نژاد اسب دره شوری

به گزارش «سرویس دام، طیور و آبزیان» «آژند دام – پایگاه خبری صنعت دام، طیور و آبزیان»؛ به گواهی تاریخ اولین كسانی كه اسب را رام كرده، آن را در زندگی قومی و عشایری بكار گرفتند اقوام بیابانگردی بودند كه اقتصاد شبانی داشتند .در میان این مردم گزینش اسب و رام كردن آن یكی از آداب درآمدن به سلوک پهلوانی بود. هنوز هم نمایش با اسب مثل تاخت كردن از سرازیری، چرخیدن در دو طرف اسب و شكار پرندگان (قیقاج) نشانه تهور وشجاعت سواركار عشایری محسوب می‌شود، مرد عشایری باید بتواند هنگامی‌كه اسب با سرعت زیاد در حال تاختن است تیراندازی كند و به چپ و راست خم شود و یا به سرعت به عقب برگشته و بدون اینكه تیرش به خطا رود شكار كند.

دره شوری نام ایلی از ایل دره شوری كه ایلی ترک زبان در استان فارس و جنوب استان اصفهان است می‌باشد .همچنین نام یكی از طوایف ایل بزرگ قشقایی و همچنین نام یكی از نژادهای اصیل اسب پرشین عرب كه در طایفه دره شوری از ایل قشقایی پرورش می‌یابد و از اصیل‌ترین اسب‌های دنیا می‌باشد. به علت كوچ‌های مداوم و عبور از مناطق مختلف با آب و هوای مختلف و استفاده از اسب به عنوان اصلی‌ترین ابزار، اقدام به تولید این نژاد در این ایل شد به همین خاطر نام اسب دره شوری برای همیشه روی این اسب قرار گرفت.

تاریخچه اسب دره شوری

در خصوص پیشینه اسب دره شوری گفته می‌شود برای نخستین بار شخصی به نام زیاد خان دره شوری تعدادی از اسب‌های منطقه را كه سرآمد دیگران بودند و همگی دارای خصوصیات رفتاری و صفات ظاهری مشتركی بودند در یک محل جمع‌آوری و پرورش داده است.

خصوصیات مرفولوژی اسب دره شوری

به لحاظ ظاهری این اسبها شباهت زیادی به اسب‌های عرب دارند.

از بارزترین علامت‌های ظاهری این نژاد كپل صاف، دمی افراشته، بدنی قوی می‌باشد.

قد اسب به مراتب بلندتر از اسب عرب می‌باشد.

 

گوشهای این اسب از اسب عرب بلندتر است.

كپل معمولاً كشیده و به سمت عقب می‌باشد و برخلاف اسب‌های عرب كه كپلی گرد دارند بیشتر حالت زاویه‌دار می‌باشد.

اسب دره شوری عالی برای ورزش خصوصاً درساژ و پرش می‌باشد.

از نظر استقامت و ركورد سرعت بسیار بالاتر از اسب‌های عرب هستند و همین باعث شده كه در كورس اسب‌های عرب نمی‌توانند شركت كنند.

رنگ غالب این نژاد معمولاً كهر طلائی، كرنگ، سمند و نیله می‌باشد و اسب‌های ابلق و یا سفید دیده نمی‌شود و مشكی خالص در این نژاد به ندرت دیده می‌شود.

بطور كلی اسب دره شوری بسیار زیبا می‌باشد. اما به طور ویژه زیبایی این اسب‌ها برای خوانین اهمیت بیشتری داشته است و به همین دلیل اسبان خوانین، زیبایی منحصر به فردی نیز داشته كه این نكته نیز در اصلاح نژاد آنها مورد توجه قرار می‌گرفته است.

 

علائم مربوط به داغ اسب دره شوری

كلیه قوانین و شیوه‌های علامت‌گذاری آن مشابه اسب عرب می‌باشد و این داغ نیز در ناحیه گردن و در سمت چپ بدن علامتگذاری می‌شود. فقط به جای ذكر كد با حروف kh و یا علامت (oo) با حرف D علامت‌گذاری می‌گردد كه حرف اول كلمه دره شوری می‌باشد.

معاونت فنی فدراسیون سواركاری در سال ۱۳۷۴ تا ۱۳۸۰ اقدام به داغ زدن تعدادی از این اسب‌ها نموده و مدارک تعیین هویت آنها بر اساس فنوتیپ (مشخصات ظاهری) تهیه كرده است و در حال حاضر هیچ داغی برای این نژاد صورت نمی‌گیرد وصرفاً كد شناسایی با استفاده از میكروچیپ انجام می‌گیرد. لازم بذكر است تعداد ۶۹ اسب بر اساس فنوتیپ توسط فدراسیون داغ سرد شده‌اند.

پراكنش اسب دره شوری

در حال حاضر تعداد كمی ازاین نژاد اسب به همت پرورش‌دهندگان بخش خصوصی در شهرهای تهران – شیراز – اصفهان (سمیرم آقای مسكوب) – آذربایجان‌غربی – كرمانشاه – بم – ورامین – جزیره كیش نگهداری می‌شوند ودر شیراز هنوز فرزند آقای زیاد خان آقای امان‌اله دره سترگ شوری تعدادی از اسبان گذشته را جمع‌آوری ونگهداری می‌كند.

  • نژاد اسب اصیل ترک
  • سال تولد 2006
  • ارتفاع 160cm