/ by /   مقالات / 0 نظرات

کجی دم اسب

کجی دم اسب

کجی دم اسب . به احتمال فراوان تا کنون اسب هایی را دیده اید که دم کجی دارند و آن را به یک سمت خاص نگه می دارند؛ اصلاً شاید اسب خود شما چنین ویژگی را داشته باشد؛ اگر می خواهید از علت کجی دم در اسب ها مطلع شوید، این مقاله را بخوانید.

 ژنتيک :

اولین علت کجی دم در اسب ها را می توان ژنتیک معرفی کرد؛ در واقع در بعضي نژادها کجي دم موروثي است. به طور مثال گروهي از اسبهاي عرب دمشان را به يک سمت افراشته مي کنند که معمولا يک سمت مشخص و ثابت است.

 اين حالت را مي توان هم در زمان حرکت و هم در زمان ايستادن اسب مشاهده نمود. اگر چنين حالتي از بدو تولد در کره مشاهد گردد، به اين معني که کره از زمان تولد دم خود را به يک طرف افراشته کند احتمال اينکه بتوان آن را صاف کرد وجود ندارد.

 ايجاد تغيير در حالت طبيعي دم:

تغيير دادن حالت طبيعي دم مانند بريدن قسمتي از دم يا بستن دم در حالتي خاص براي مدتي طولاني نيز مي تواند از عواملي باشد که سبب کج دمي دايم مي شود. استفاده از اينگونه روشها جاي بحث و انتقاد بسيار دارد اما هنوز هم در بعضي نژادها و يا سبکهاي مختلف سواري، که نوع خاصي از دم گرفتن اسب براي شرکت در مسابقه مد نظر مي باشد، معمول و متداول است.

توصيه : هيچگاه از روشهاي بستن دم يا بريدن قسمت خاصي از دم يا بالا نگاه داشتن اجباري دم استفاده نکنيد چرا که مي تواند در اثر جراحات وارده به ماهيچه هاي دم يا اطراف آن باعث کج دمي دايم گردد و حتي گاهي اوقات ميتواند همراه باعث ايجاد عضلات زمخت و بد حالت در قسمت بالاي دم گردد و زماني که اين حالت پديدار شود، کجي دم قابل اصلاح نخواهد بود.آسيب ديدگي ناحيه دم:

هرگونه زخم يا آسيب ديدگي که در اثر حادثه اي براي اسب در محل دم بوجود آيد نيز مي تواند باعث کجي دم گردد، بخصوص اگر ترک خوردگي در يکي از مهره هاي دمي اتفاق افتاده باشد اما ترميم آن در خط مستقيم دم صورت نگرفته باشد. در اين صورت دم براي هميشه کج باقي خواهد ماند البته با کمي دقت متوجه خواهيدشد که در اين حالت کجي دم در محل آسيب ديدگي مشاهده مي شود و الزاماً در قسمت سر دم نمي باشد. همينطور اين امکان وجود دارد که در اثر ضربه يا فشار به دم يکي از استخوانهاي کوچک اين ناحيه جابجا شده و دم حالت طبيعي و مستقيم خود را از دست داده و کج شود.

لازم به ذکر است که در صورت شکسته شدن يا جابجا شدن قسمتي از دم، اين ناحيه به دليل جراحات عصبي دچار درد مي شود و اسب دايماً دم مي زند و حرکات شلاقي را با دم خود ايجاد مي کند.

زماني که ترک خوردگي يا جابجايي ترميم شود و يا در جاي خود قرار گيرد، متاسفانه در چنين مواردي که دم در اثر آسيب ديدگي کج شده است، حتي اگر در مراحل اوليه آسيب ديدگي به آن توجه شود، کار چندان زيادي نمي توان انجام داد، چرا که حتي تلاش براي ثابت نگه داشتن دم به صورت مستقيم هم چندان کارساز به نظر نمي آيد و طبق تجربيات قبلي موفقيت آميز نبوده است.

نوع حرکات سريع دم با توجه به ساختار فيزيکي دم باعث مي شود که بانداژنتواند در محل خود که وظيفه ثابت نگه داشتن دم را دارد، ثابت باقي بماند و در نتيجه روش درمان به طور کامل انجام خواهد گرفت.

 لنگش:

آخرين موردي که ممکن است باعث اين عارضه گردد، وجود لنگش در يکي از اندامهاي خلفي است. در اين حالت و در بيشتر اوقات، اسبها دمشان را به سمت پاي سالم نگه مي دارند اما در بعضي موارد هم ديده شده است که اسب دمش را به سمت پاي لنگ کج مي کند.

اگر لنگش از نوع شديد باشد ممکن است باعث کجي دايم گردد، حتي زماني که اسب ثابت ايستاده است. اما در نوع خاصي از لنگش، اسب تنها زماني دم خود را کج مي کند که در حالت حرکت مي باشد. در صورت مشاهده چنين موردي درصد زيادي براي بهبود حالت کجي دم وجود دارد.

در صورتي که عامل بوجود آورنده لنگش به درستي تشخيص داده شود و به درستي و دقت نظر هم درمان گردد به احتمال بسيار زياد کجي دم برطرف مي شود و به مرور دم به حالت طبيعي خود باز مي گردد. اگر به اين حالت مشکوک هستيد و اطمينان کامل نداريد حتما با دامپزشک مجرب خود تماس گرفته و درخواست معاينه لنگش براي اسبان را کنيد.

 کجي دم ارتباط چنداني با توازن ستون فقرات ندارد:

اکثريت اسبها به طور طبيعي کج هستند و يک سمت از سمت ديگر قوي تر است و به مرور زمان و تربيت توسط آموزشهاي مقدماتي، متوازن تر شده و به تعادل بالاتري رسيده و هر دو سمت قابليت يکساني را جهت تحمل وزن و انعطاف پذيري پيدا مي کند. 

با این حال اگر اسبتان از دو طرف نامتقارن به نظر مي رسد و بدني کج دارد، دراين حالت نه تنها دم بلکه تمام قسمت خلفي اسب به يک سمت متمايل خواهد شد. در اين حالت کمک گرفتن از کايروپرکتيک به نظر بي مورد است و تنها تمرينات مقدماتي بدن سازي و با توجه به سمت قوي و ضعيف اسب مورد نظر، مي تواند کارساز باشد.

اما در صورتيکه وجود درد در اعضاء خلفي ناشي از پيچيدگي بيشتر دم باشد، ممکن است با کمک گرفتن از مهارت هاي يک کايروپرکتر با تجربه باعث ايجاد آرامش در ناحيه درد شويد و بالطبع درد کمتر مي تواند باعث صاف تر شدن دم هم گردد.

انتشار دهید


نظر دهید

You must be logged in to post a comment.