/ by /   مقالات / 0 نظرات

مکمل های الکترولیتی

مکمل های الکترولیتی

مکمل های الکترولیتی . اسب ها در هنگام کارهای شدید ورزشی و یا در آب و هوای گرم به مکمل های الکترولیتی نیاز پیدا می کند؛ با این وجود به طور کلی می توان گفت در موارد زیر اسب به الکترولیت احتیاج پیدا می کند:

* در یک قانون کلی، هرگاه اسب تحت یک فشار(استرس)غیرمعمول قرار گیرد که این فشار می تواند شامل،یک سفر طولانی با اسب کش (درحدود یک ساعت یا بیشتر) باشد به ویژه اگرحیوان به حمل و نقل عادت نداشته باشد، و یا افزایش درجه حرارت محیط تا ۳۷ درجه سانتیگراد یا بیشتر،باشد.

* در شرایط آب و هوایی بسیار گرم و مرطوب،خارج کردن گرمای ناشی ازدمای محیط و فعالیت های ورزشی،از بدن بسیار مشکل می شود.

* هرگاه اسب شدیدتر یا بیشتر از آنچه که به آن عادت دارد فعالیت داشته باشد.

* هرگاه اسب زیاد عرق کرده باشد.

اما دقت داشته باشید که به طور کلی اگراسب تحت فشارهای ورزشی و محیطی نمی باشد،به هیچ وجه قراردادن الکترولیت ها درجیره غذای به جزاستفاده آزاد از نمک توصیه نمی شود،چرا که کلسیم اضافی در جیره عملا” توان انتقال کلسیم از محل ذخیره شده در بدن را در هنگام نیاز مختل می سازد.اما زمانی که از احتیاج حیوان به مکمل های الکترولیتی در زمان فعالیت های پر فشار ،اطمینان ندارید، مکمل را در اختیار حیوان قرار دهید.اگر شما از یک نوع منبع الکترولیتی مناسب با دز(مقدار) لازم استفاده می کنید،بی ضررتر است که آنچه حیوان به آن نیاز ندارد را از جیره او حذف نمایید.

مکمل های الکترولیتی شامل چه عناصری هستند؟

برای تحقیق در این مورد بهتر است همیشه بر چسب روی این مکمل ها را به دقت بررسی نمایید.به دنبال کلرید و یا ترکیبات استات مثل کلرید سدیم یا استات کلسیم،کلرید پتاسیم باشد که اینگونه عناصر به سرعت جذب بدن اسب می شود.از خرید محصولاتی که در عناصر اولیه خود دی کلسیم فسفات دارند که اسب ها نمی توانند به خوبی آنها را جذب نمایند و همینطور محصولاتی که حاوی شکر،دکستروز یا شربت ذرت هستند،خودداری نمایید.

نکته بسیار مهمی که باید حتما” به آن توجه داشته باشید این است که باید از خوراندن الکترولیت های که حاوی بیکربنات هستند و اغلب برای اسب هایی که اسهال دارند فرمول بندی می شوند برای اسبهایی که به خاطر فشار و ورزش به مکمل های الکترولیتی احتیاج پیدا می کنند،جلوگیری شود.

اگراسب شما احتیاج به مکمل های الکترولیتی داشت و محصولات تجاری آنها در دسترس نبود،می توان محصول مشابه خانگی آنها را با مخلوط کردن سنگ نمک که بهترین منبع پتاسیم و کلرید می باشد با منبعی ازکلسیم و منیزیم آماده کرد.اگرچه که این محصولات خانگی به خوبی انواع تجاری آماده دربازار،جذب بدن اسب نمی شود.
خمیر یا پودر؟

اغلب از نوع پودری مکمل ها استفاده می شود به این طریق که مقدار توصیه شده ای از آن را با آب مخلوط می کنیم و برای اینکه طعم بهتری به خود بگیرد می توان از طعم دهنده های مثل انواع ماست های میوه ای استفاده کنیم و مخلوط فوق را توسط یک سرنگ ۶۰ سی سی پلاستیکی بدون سر سرنگ در دهان اسب قرار داد و به حیوان خوراند.همچنین شما می توانید پودر های الکترولیت را مستقیما بر روی غذای اسب بریزید، اگر بخواهید مکمل ها را قبل و یا بعد از سواری در اختیار حیوان قرار دهید (در هنگام سواری از این روش نمی توان استفاده کرد) باید توجه داشته باشید که اسب به مزه آنها عادت داشته باشد و کل غذای خود را بخورد.

همچنین الکترولیت ها به صورت خمیر در سرنگهای یک بار مصرف مخصوص در دز لازم (مشابه خمیر های ضد انگل) در بازارهای خارجی موجود است.عموما” این نوع از الکترولیتها در هر دزنسبت به دز مشابه در نوع پودری خود گران تر می باشد ولی در هنگام سواری های طولانی(استقامت) راحت تر مورد مصرف قرار می گیرد و اما در مورد این نوع از الکترولیت ها نیز حتما” به بر چسب و محتویات داخل آن دقت نمایید.

زمان خوراندن الکترولیت ها؟

یک یا دو ساعت قبل از اینکه اسب تحت فشارهای حمل و نقل یا کار قرار گیرد. بنا بر این بهتر است قبل از بار گیری به حیوان الکترولیت را بخورانید و مجددا” اگر راه طولانی است (حدود یک ساعت یا بیشتر) در هنگام شروع سفر نیز به او الکترولیت دهید.
در خلال فشارهای طولانی:

در سفرهای طولانی،هر سه ساعت یک بار بایستید و به اسب آب بدهید و اجازه دهید تا اسب ادرار کند،چرا که برای اسب ادرار کردن در حال حرکت در اسب کش بسیار سخت است.سپس به او الکترولیت بخورانید.

اگر در سواری های طولانی از نمایشگر های قلب برای اندازه گیری میزان سختی فعالیت و چگونگی طاقت حیوان و جبران ضربان قلب استفاده نمی شود و دما و رطوبت برای اسب به طور غیر طبیعی زیاد است و یا حد کار ار معمول بیشتر است،حتما” اسب به مکمل های الکترولیتی احتیاج پیدا می کند و لازم است هر سه تا چهار ساعت به حیوان ،الکترولیت خورانده شود.

 

انتشار دهید


نظر دهید

You must be logged in to post a comment.