/ by /   مقالات / 0 نظرات

درمان فلج مغزی به کمک اسب ها

الیزابت گوویا به فلج مغزی دچار شده است. او به تنهایی نه می تواند بنشیند و نه روی پاهایش بایستد و نیاز شدیدی به فیزیوتراپی منظم دارد. اما در چند ماه گذشته او به عنوان بخشی از برنامه درمانی خود به اسب سواری روی آورد.

این دختر حسابی از اسب سواری لذت می برد. مانوئل پدر او، اهل تورسودراس پرتغال بیان داشت که این درمان به نام هایپوتراپی برای دختر سه ساله اش بسیار مفید بوده است. او گفت ؛ «دخترم به هیچ عنوان از اسب ها نمی ترسد و پس از این درمان بسیار آرام تر شده است. پاهای او بسیار نرم تر شده اند و ما کاملاً شاهد تغییرات مثبت رخ داده در وجود او هستیم.

این روزها خود او هم برای زمان هایی که باید تمرین کند و سوار اسب شود روزشماری می کند. »این درمان که در انگلستان رایج است به همه افراد در هر سنی که باشند کمک می کند تا با مشکلات جسمی و روحی خود کنار بیایند. این درمان شامل گذاشتن فرد بیمار بر پشت اسب در وضعیت های مختلف است.

فرد بیمار کنترل اسب را به عهده می گیرد و حالت های مختلف قرار گرفتن بر روی اسب را تمرین می کند. کاشیا روچ درمانگر الیزابت در کامپو ریل پرتغال بیان داشت؛ این درمان باعث افزایش توان حرکت و نرم شدن عضلات می شود. این تمرین ها باعث می شود فرد کنترل رفتارهای خود را به دست گیرد و با راندن اسب به تنهایی اعتماد به نفس پیدا کند.

او گفت؛ «دمای بدن اسب ها ۳۸ درجه سانتیگراد است در نتیجه این گرما باعث می شود که اعضای بدن فرد بیمار راحت تر به حرکت دربیایند. »

او افزود؛ حرکات سه بعدی لگن خاصره اسب ها باعث می شود که لگن خاصره فرد بیمار نیز در عکس العمل به آن به حرکت دربیاید. این حرکات تقریباً شبیه حالت راه رفتن در انسانند که بسیاری از بیماران قادر به انجام آن نیستند. این درمانگر گفت؛ «ما از ماه ژانویه هایپوتراپی را آغاز کردیم اما من دو سال است که در حال آموزش دیدن در این زمینه هستم.

من به چشم خود نتایج این درمان را دیده ام. بیماران پس از اتمام تمرینات بسیار آرام هستند و راحت تر می توانند دست و پایشان را تکان دهند. این نوع از تمرینات در کاهش استرس و فشارهای روحی روانی افراد نیز موثر است.»

او بیان داشت؛ این درمان برای افراد مبتلا به بیماری های لگنی، افراد مبتلا به تصلب شرایین و کسانی که از ناراحتی های روحی روانی رنج می برند یا به مشکلات عصبی مبتلایند موثر است.

لسی فرنل فیزیوتراپ ریوایو اسکاتلند که به درمان بیماران مبتلا به ام اس اشتغال دارد بیان داشت که هایپوتراپی با درمان به کمک اسب سواری که سی سال است باب شده کاملاً متفاوت است. او گفت هایپوتراپی ابتدا در دهه ۱۹۹۰ به کار برده شد و در انگلستان طرفداران بسیاری پیدا کرد. هم اکنون تعداد زیادی از افراد مبتلا به ام اس خواستار درمان به این شیوه هستند؛ «این درمان چنان رایج شده که من مجبور شده ام هر دوره را تنها به ده هفته محدود کنم.

در غیر این صورت دیگران برای دسترسی به این درمان باید مدت ها در انتظار به سر ببرند. همه افرادی که تحت این درمان قرار گرفتند واکنش مثبتی به آن نشان داده اند. در این تمرینات از حرکت سه بعدی لگن، باسن و شانه اسب بهره گرفته می شود.

این حرکات باعث می شود که اعضای بدن بیمار در جهت های خاصی به حرکت دربیایند. فرد اسب سوار پس از تمرینات می تواند همان حرکات را در زمان راه رفتن تکرار کند. این روش درمانی حقیقتاً بی نظیر است و هیچ یک از شیوه های درمانی دیگر به پای آن نمی رسد.» سخنگوی اسکوپ، موسسه خیریه یی برای کمک به افراد مبتلا به بیماری های لگنی، بیان داشت؛ با وجود مزیت های بسیاری که این روش دارد باید بیان کرد که هایپوتراپی به عنوان یک درمان به حساب نمی آید.

اسکوپ معتقد است هر درمانی که برای کمک به بیماران استفاده می شود باید با دقت و بررسی های فراوان صورت گیرد. سخنگوی این موسسه خیریه گفت؛ «بیماری های مربوط به لگن خاصره درمان ندارند و این درمان ها تنها به فرد کمک می کنند تا حرکاتش تسهیل شود و کمی از نیازش به دیگران کاهش پیدا کند. بعضی از افراد از اسب سواری به آرامش می رسند. گرمای بدن و حرکات اسب برایشان مفید است. این تمرینات برای کودکان مبتلا به سی پی نیز سودمند است.»

انتشار دهید


نظر دهید

You must be logged in to post a comment.