/ by /   مقالات / 0 نظرات

تغذیه اسب های بیمار

در مقاله قبل از اهمیت تغذیه در اسب به ویژه در هنگام بیماری صحبت کردیم و همچنین نحوه تغذیه اسب های بیمار را به صورت کلی و همچنین در هنگام ابتلا به بیماری هایی چون اسهال و بیماری های کبدی و کلیه بیان کردیم. در این شماره به چگونگی تغذیه اسب های مبتلا به بیماری های قلبی،‌اختلالات هورمونی، گرسنگی و غیره می پردازیم.

تغذيه اسبهاي مبتلا به بيماريهاي قلبي:

بيشترين نگراني در اين بيماران، مربوط به سطح سديم و پتاسيم جيره و کيفيت پروتئين و انرژي آن جهت حفظ وزن بدن مي باشد. در يافت نمک بايد محدود شود ، اما اين به معني حذف نمک از جيره نيست. در مورد جيره هاي تجارتي، سطح سديم را بايد بررسي نمود. ممکن است نياز باشد که داروهاي مشخصي مانند فروسمايد که يک داروي ديورتيک بوده و بر سطح الکتروليتها تاثير دارد، تجويز گردد.

 تغذيه اسبهاي مبتلا به اختلالات هورموني:

اختلالات هورموني مربوط به هيپوفيز ، مشکل عمومي در اسبهاي پير مي باشد. در اين اسبها تحمل برابر کلسيم، گلوکز و فيبر کاهش يافته، در حاليکه نياز به پروتئين، فسفر، ويتامينهاي C,D افزايش مي يابد. پلتهاي توليد شده براي اسبهاي پير مي بايست داراي ۱۲-۲۰ % فيبر خام باشد تا اسب بعنوان يک غذاي کامل انرا مورد استفاده قرار دهد و نياز به علوفه در آنها کاهش يابد. بايد به خاطر داشت اگر اسب پيري داراي مشکل خاصي نبود، (مانند از دست دادن وزن يا شرايط بدني) و يا در او ابتلا به اختلالات هورموني هيپوفيز تشخيص داده نشد ، نيازي به تغيير در نوع جيره نمي باشد.

تغذيه اسبهاي مبتلا به گرسنگي:

گرسنگي به خودي خود يک بيماري نيست، اما آشکارا موجب شرايطي مي شود که مي تواند مشکلات بسياري را بوجود آورد. گرسنگي مي تواند نتيجه مشکلات دنداني، آلودگي هاي انگلي، کاهش جذب روده اي و يا محروميت از غذا باشد. در اين شرايط سيستم ايمني دچار لطمه شده و زمان بهبودي زخمها کند مي گردد، همانگونه که ميزان متابوليسم کاهش مي يابد. در گرسنگي طولاني مدت، بعلت حرکت داده شدن پروتئينها جهت مصرف و تامين احتياجات بدن، کاهش توده غضلاني (مانند عضله قلب) ايجاد مي شود. اين کار آخرين راه حل بدن جهت تامين ماده غذائي است.زمانيکه براي درمان يک اسب مبتلا به گرسنگي اقدامي صورت داده مي شود بايد بخاطر داشت که غذا مي بايست به آرامي در اختيار اسب قرار داده شود. اين جيره شامل علوفه با کيفيت بسيار بالا از نظر پروتئين  و بدون کربوهيدرات (غلات) بوده که بايد به آرامي در اختيار اسب قرار گيرد تا ميزان متابوليسم به آرامي و بدون مشکل افزايش يابد. سطوح بالاي کربوهيدرات مي تواند موجب فشار بر روي ماهيچه هاي قلبي ضعيف شده ، شود.

تغذيه در اسبهاي مبتلا به Rectovaginal laceration :

اين عارضه مي تواند در خلال کره زائي بوجود آيد. در اينجا نياز به نرم ساختن غذا و کاهش در حجم مدفوع مي باشد. استفاده از يک غذاي پلت شده کامل يا حتي يک جيره مايع مناسب است. اگر پارگي ها مناسب جراحي مي باشند، جيره جديد را مي بايست پيش از جراحي آغاز نمود. در اين موقعيت بايد از مصرف علوفه داراي ساقه بلند اجتناب نمود.

 

تغذيه در اسبهاي مبتلا به کوليک:

کوليک نام عمومي حالتي است که اسب در زمان درد شکمي از خود نشان مي دهد. انواع مختلفي از کوليک وجود دارد . در کوليک حاد، ممکن است نياز به عمل جراحي باشد. اولين غذائي که بعد از جراحي کوليک وجود دارد. در کوليک حاد ممکن است نياز به عمليات جراحي باشد. اولين غذائي که بعد از جراحي کوليک مي بايست در اختيار اسب قرار گيرد علوفه خشک با کيفيت بالا مي باشد. اين غذا حرکت دستگاه گوارش را که ممکن است پس از عمل جراحي ضعيف شده باشد، تحريک مي نمايد.بعد از آنکه اسب کاملا بهبود يافت ، ديگر نيازي به جيره غذائي خاصي نيست، اگرچه توصيه شده است که جيره اي با فيبر بالا و آب در اختيار اسب قرار داده شود. در صورتيکه قسمتي از روده بزرگ برداشته شده باشد، حجم لازم براي هضم فيبر کاهش مي يابد و نياز به پروتئين، فسفر و ويتامين B افزايش خواهد يافت. در اين شرايط بايد از يونجه خشک با کيفيت بالا و يا مخلوط يونجه – علف استفاده نمود. کنسانتره را کم کم و در ميزاني کمتر از ۲ کيلو گرم در غذا بايد در اختيار اسب قرار داد. افزودن چربي جهت افزايش کالري دريافتي ، مفيد مي باشد. در عمليات جراحي که قسمتي از روده کوچک برداشته شده است ، زمانيکه زمانيکه حيوان به غذاخوردن مي آيد، جيره را بايد به گونه اي تهيه ديد که بيشتر قابليت هضم در روده بزرگ را داشته باشد. در اين شرايط بايد از مقادير زياد غلات اجتناب نمود، زيرا نخستين محلي که در هضم کربوهيدراتها دخالت دارد، روده باريک مي باشد . در اين بيماران از علوفه لگومينه با کيفيت بالا و تفاله چغندر قند استفاده شود. اگر ايلئوم در جراحي دست نخورده باشد، مي توان از روغن خوراکي جهت افزايش انرژي دريافتي استفاده نمود و در صورتيکه ايلئوم مورد جراحي قرار گرفته و قسمتي از آن برداشته شده است، بهتر آن است که ويتامينهاي A , E و در صورت نياز ويتامين K تجويز گردد. همچنين در اين بيماران نياز به دريافت کلسيم افزايش مي يابد، چراکه ايلئوم محلي اصلي براي جذب کلسيم مي باشد.

 

تغذيه در اسبهاي مبتلا به بيماريهاي ريوي:

غلات و علوفه اي که مورد مصرف قرار مي گيرد، نبايد حاوي گرد و خاک باشند. بهتر است به جيره اين بيماران ملاس را بيافزايند. افزودن ملاس به جيره داراي اين خاصيت است که غذا را شيرين مي نمايد و همچنين در کاهش ماهيت گرد و خاکي جيره موثر مي باشد. ميزان مجاز استفاده از ملاس ۵ – ۱۰ % جيره مي باشد. علوفه خشک بايد پيش از مصرف به ميزان حداکثر ۱۰ دقيقه در آب خيسانده شوند.

منبع : ویکی پدیا

انتشار دهید


نظر دهید

You must be logged in to post a comment.