/ by /   مقالات / 0 نظرات

پشت درد در اسب

پشت درد در اسب

پشت درد در اسب . یکی از مهم ترین قسمت های بدن اسب که تاثیر بسیار زیادی بر روی زندگی و حرکات آن ها دارد، پشت حیوان است. می توان گفت پشت اسب ها تقریبا در هر حرکتی که انجام می دهند نقش دارد و مورد استفاده قرار می گیرد. مهره ها، تاندون ها، عضلات، لیگامنت ها و اعصاب پشت اسب حتی در ساده ترین حرکات پایه مؤثر هستند.

 از این رو یک آسیب بسیار جزئی در پشت اسب می تواند برای او درد آور باشد. درد و آسیب های پشت اسب می تواند حیوان را بسیار تحریک و عصبی کند بنابراین پی بردن به علائم کمر درد و درمان آن اهمیت دوچندانی می یابد.

علائم پشت درد اسب

شاید  ابتدایی ترین علامت پشت درد اسب این است که عملکرد حیوان را حتی در مراحل ابتدایی پشت درد به طرز قابل توجهی کاهش یا تغییر می دهد. در این حالت اسب یورتمه نمی رود و گمان می رود که با احتیاط و آهسته قدم بر می دارد.

علاوه بر این، رفتار خود اسب نیز ممکن است تغییراتی پیدا کند. اسبی که کمر درد است، عصبی و تحریک پذیر می شود و تمایلی ندارد که شما پشتش را نوازش کنید یا دست بزنید. در آشکارترین شکل نیز در هنگام سواری اسب با حالت تهاجمی می خواهد شما از پشتش پایین بیایید.

پشت درد در اسب های مسن

احتمال بروز آسیب ها و مشکلات پشت در سنین بالا در اسب بیشتر می شود به خصوص در اسب هایی که از آنها کار کشیده می شود. جدای از این احتمال اینکه این اسب ها در حین فعالیت بیفتند و دچار مشکلات دائمی پشتی بشوند نیز بیشتر است. 

جالب است بدانید که بیشتر اسب ها تلاش می کنند که با درد پشت کنار بیایند و به همین خاطر شیوه حرکت خود را تغییر می دهند تا از ایجاد درد جلوگیری شود. این اسب ها به آرامی کار می کنند و این بستگی به دقت صاحب اسب دارد که بتواند تفاوت در شیوه حرکت اسب را تشخیص دهد.

ممکن است اسب در اصطبل دچار سانحه ای شود که به مشکل دائمی پشت منجر گردد. تغییر ناگهانی در رفتار اسب بارزترین علامت چنین آسیبی است. مثلا شما ممکن است شب اسب سالم را داخل اصطبل گذاشته باشید و صبح روز بعد اسبتان دچار درد و التهاب یا لنگی شده باشد.

در مورد اسب های پرشی اگر درد و ناراحتی پشت وجود داشته باشد ممکن است اسب از انحنا دادن به پشت خود و یا پرش به صورت کامل خودداری کند. اگر اسب با وجود درد اقدام به پرش نماید، ممکن است پیچ و تابی غیر عادی به بدنش بدهد تا از درد جلوگیری شود. تغییر رفتار در اسبی که دچار مشکلات پشت است، در ابتدا اندک است، اما اگر درمان نشود به تدریج ماندگار می شود و افزایش پیدا می کند. با این حال گاهی تشخیص اولین نشانه های درد پشت در اسب یا علت ایجاد مشکل در پشت اسب دشوار می شود، چرا که پدیده ای بسیار پویا است.

علت ایجاد پشت درد

 یکی از رایج ترین علت های درد پشت در اسبهای مسن تر که فعالیت زیادی هم دارند، آرتروز زانوی پای عقب حیوان است. در این وضعیت اسب برای اینکه فشار را از روی زانوی مبتلا کم کند، به عضلات پشت فشار بیش از حد می آورد که منجر به ایجاد مشکل در پشت می شود.

دامپزشک برای کشف علت درد پشت اسب می تواند از روش های مختلفی استفاده کند. او معمولا با معاینه اساسی جسمانی اسب آغاز می کند و به دنبال علل رایج ایجاد پشت درد در اسبها می گردد که همیشه مستقیما به خود پشت مربوط نمی شوند. در این مرحله دامپزشک می تواند از آزمایش های انعطاف، رادیوگرافی، بی حسی موضعی و بلوک استفاده کند که به تشخیص عارضه کمک می کند. این آزمایشات در شناسایی منشا ایجاد درد و شدت آن نقش بسزایی دارند.

اگر آرتروز به عنوان علت پشت درد در اسب شناخته شود، اغلب از تزریق مفصلی برای درمان درد استفاده می شود. مشکلات پای اسب که ممکن است در رادیوگرافی تشخیص داده شود نشان می دهد که از سم اسب به خوبی مراقبت نشده و نعل بندی او مناسب نبوده است. نامناسب بودن نعل یا اشکال سم می تواند منجر به لنگی اسب شود.

عدم تعادل زین یا سوار می تواند یکی دیگر از علت های ایجاد مشکلات پشت اسب باشد. بررسی زین اسب و هماهنگ کردن آن با بدن اسب هر ۶  تا  ۱۲ ماه یک بار ضرورت دارد. انتخاب زین مناسب برای اسب برای سلامتی اسبتان بسیار اهمیت دارد. در صورتی که زین مناسبی انتخاب نکرده باشید وزن به صورت نامتوازن روی پشت اسب توزیع می شود و همین باعث بروز مشکلات بعدی خواهد شد.

پشت درد در اسب

انتشار دهید


نظر دهید

You must be logged in to post a comment.