/ by /   مقالات / 0 نظرات

تغذیه مادیان باردار

هر پرورش دهنده اسبی می داند که سلامتی کره اسبی که از مادیان متولد می شود بستگی زیادی به سلامتی خود مادیان دارد.با این وجود گاهی اوقات پرورش دهندگان اسب اشتباهات فاحشی را در این زمینه مرتکب می شوند.

سه اشتباه بزرگ اسبداران در تغذیه مادیان باردار:

اولین اشتباه رایج در بین پرورش دهندگان اسب این است که به مادیان باردار خوراک بیش از اندازه و مخصوصا پروتئین بیش از حد می خورانند.

و اما اشتباه دوم، کمبود ویتامین ها و مواد معدنی لازم برای مادیان باردار و کره او در جیره غذایی مادیان است.

اشتباه سوم نیز در رابطه با تغذیه مادیان باردار است: پرورش دهندگان اسب برای اینکه وزن مادیان بیش از حد زیاد نشود، از مقدار پروتئین و انرژی در تغذیه مادیان در دوره شیردهی می کاهند، یعنی درست زمانی که مادیان بیش از همیشه به این مواد نیاز دارد.

[مادیان باردار]

شنیدن این نکته برای بسیاری از پرورش دهندگان اسب تعجب آور است که مادیان باردار در یک سوم اول دوره بارداری تقریبا برابر با مادیان های معمولی به غذا احتیاج دارد تا بتواند وزن و فعالیت خودش را حفظ کند. مقدار زمانی که کره به دنیا می آید، به اندازه ای که بتواند بخورد به خوراک احتیاج دارد،‌ اما مقدار مصرف غلات باید برای مادیانی که در باکس معمولی نگهداری می شود در حداقل ممکن باشد.

مقدار پروتئین و انرژی مورد نیاز مادیان شما در دوره بارداری از علوفه تامین می شود، با این حال در نیمه دوم بارداری می توان از مکمل های قوی غلات برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز او استفاده کرد. اگر از این مکمل ها برای مادیان باردارتان استفاده نمی کنید،‌ توصیه به شما این است که از غذاهای مخلوط که در بازار برای اسب ها موجود است برای تامین ویتامین ها و مواد معدنی او بهره بگیرید.

عدم تامین ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز مادیان در نیمه دوم بارداری می تواند باعث بد شکل گرفتن کره در شکم مادیان شود. در بدترین حالت ممکن است جنین در اثر تغذیه نادرست مادیان بمیرد.

به طور کلی، اگر جنین از این وضعیت (سوء تغذیه مادیان) نجات پیدا کند، به علت کمبود ویتامین آ،‌ کلسیم،‌ منیزیم و فسفر در رژیم غذایی مادیان، کره ضعیف به دنیا می ٱید که در برابر بیماری ها آسیب پذیری زیادی دارد.

از روی ظاهر یک مادیان نمی شود پی برد که آیا ویتامین و مواد معدنی کافی به او رسیده است یا نه، بنابراین دادن مکمل های غذایی به مادیان باردار اهمیت زیادی دارد. اگر مادیانتان را به خوبی و با خوراک غنی و مقوی تغذیه می کنید، می توانید پس از به دنیا آمدن کره مکمل های ویتامین و مواد معدنی مادیان را قطع کنید. از آنجا که در این زمان شیردهی آغاز می شود، می توانید از مکمل های غلات که اهمیت بسیار زیادی برای مادیان شیرده دارند استفاده کنید.

بعضی از پرورش دهندگان توصیه می کنند از مخمرها در غذای مادیان شیرده استفاده شود تا به هضم بهتر کلسیم و فسفر موجود در غذا کمک نماید.

دوره شیردهی زمانی است که شما باید بیش از همیشه مراقب میزان مصرف غلات مادیان باشید. از آنجا که شیردهی در حدود هفته هفتم به اوج می رسد، میزان مصرف غلات توسط مادیان نیز باید در این دوره بیشتر از همیشه باشد. وقتی این نقطه اوج رد شد،‌ به تدریج از میزان غلات مصرفی مادیان بکاهید تا مادیان دچار وزن اضافی و چربی نشود

انتشار دهید


نظر دهید

You must be logged in to post a comment.